Vår guide för dig som saknar kontoret

Att arbeta på distans är en ny erfarenhet för många, och som du säkert märkt har det både sina sina för- och nackdelar. Samtidigt som det kan vara bekvämt att arbeta hemifrån, slippa kollektivtrafiken eller kollegor som avbryter en uppstår också utmaningar.
Bredvid en Excel-tabell kan en hög med tvätt plötsligt innebära en oväntad lockelse – eller så skriker barn, husdjur eller uttorkade krukväxter plötsligt efter uppmärksamhet. Kort sagt, det behöver inte gå lång tid innan man längtar tillbaka till den vanliga vardagen med kontor, kolleger och koncentration.

Behåll effektiviteten

Inte lika bra som kontoret. Men nästan.
Rätt miljö gör att du kan fokusera på dina arbetsuppgifter. Skapa dedikerad plats till arbete där du kan stänga ute distraktioner. Om du har möjlighet, välj en miljö där du kan stänga dörren om dig. Sätt även riktlinjer med folk i din omgivning om vilka timmar du arbetar och vad reglerna under dessa timmar är. Strukturera upp din arbetsdag och din tid med tydliga mål – här kan projekthanterings-verktyget trello.com eller enklare checkliste-appar vara ett bra verktyg.

Håll stilen
När du arbetar på distans saknas de normala strukturerna du vanligtvis har. Det är därför viktigt att skapa rutiner. Börja dagen med att byta om från T-shirt eller pyjamas till vanliga kontorskläder – det hjälper din hjärna att komma ur avkopplingsläge och in i arbetsläge.

och kontakten.
Tydlig och konsekvent kommunikation är nyckeln till fjärrarbete. För att underlätta kommunikationen och efterlikna den personliga kontakten med dina kollegor finns det flera digitala hjälpmedel – och saker att tänka på när du använder dem.

Videomöten:
Google Hangouts (meet.google.com), Microsoft Teams (teams.microsoft.com) och Apple Facetime är ett par användbara lösningar – Google Hangouts är smidigt då det fungerar direkt i de flesta webbläsare utan att man behöver speciella program eller operativsystem.
Men oavsett vilken lösning du använder, finns det en del saker att tänka på. Ingen tycker det är kul att prata med en vägg, så kom ihåg att sätta på din kamera. Använd ett bra headset så att du hörs tydligt utan rundgång och dubbelkolla att mikrofonen fungerar bra.

Så länge du inte stör, håll mikrofonen igång – då har du en lägre tröskel för att ge snabb input eller tankar.
Är ni många (eller har stökiga ljudmiljöer) är det däremot viktigt att slå av mikrofonen när du inte pratar. Slutligen är det lätt att saker faller mellan stolarna när man inte är i samma rum. Därför är det bra att vara tydlig: hälsa, se till att alla är med på syftet med mötet och avsluta med att stämma av så att alla är med på vad som beslutats.

Snabb kontakt
Slack (slack.com) är en direktmeddelandetjänst speciellt för arbete, och en bra ersättning för de snabba diskussionerna över skrivbordet. Här kan du brainstorma med kollegor, ställa snabba frågor och skapa specifika kanaler per projekt.

Dela dokument
Microsoft Teams, Google Docs (docs.google.com) och iCloud (icloud.com) erbjuder bra sätt för att smidigt dela dokument och arbeta i dem samtidigt.

 

Bevara gemenskapen

När våra vardagliga sociala interaktioner på kontoret försvinner, är det lätt hänt att man känner sig isolerad. I stället för att stanna till och snacka vid kaffemaskinen eller ett skrivbord får vissa endast krukväxter att prata med. För att fortsätta må bra och för att hålla uppe lagandan i företaget, är det viktigt att hitta en online-gemenskap även om ni inte har kontoret som en naturlig mötesplats.

Skapa ett socialt utrymme, exempelvis i Microsoft Teams där du och dina kollegor kan diskutera sånt som inte rör arbete, allt från vardagen och mat till sport. Just nu är det förstås också en bra idé att dela tips på dina favoritfilmer, böcker och serier – eller till och med dra igång en gemensam serie-marathon!

Se till att börja och avsluta dagen tillsammans, helst genom videomöten. Det bidrar inte bara till bättre koll på vem som gör vad, utan gör också att man får en stund att umgås. Det kan också vara trevligt att boka in virtuella fikastunder eller luncher tillsammans.

Tappa inte formen

Håll koll arbetstiden
När du inte är i en kontorsmiljö är det lätt att glömma bort lunchraster eller fikapauser, så se till att planera in pauser under dagen. Att ta ett uppehåll i ditt arbete under dagen, byta miljö och röra på kroppen bidrar till ökad produktivitet. Glöm inte att gå ut och ta en nypa frisk luft för att hålla energin uppe.

Du bör även skapa rutiner som signalerar arbetsdagens slut. Det kan vara en enkel rutin som att stänga av datorn – eller åtminstone programmen som du använder i jobbet – och slå på din favorit-podcast.

Håll igång
Eftersom de dagliga rutinerna är ur balans, är det viktigare än någonsin att hitta sätt att hålla sig igång fysiskt. Plötsligt kan du inte förlita dig på de dagliga stegen till bilen eller kollektivtrafiken för att nå upp till de magiska 10 000 – och är du van att cykelpendla kommer du snabbt att tappa kilometer…

Lyckligtvis behöver du varken ett gym eller träningsutrustning för att aktivera dig. Det finns en rad olika övningar du kan göra hemma. Jägarvila, armhävningar, situps, squats, plankan och fällkniv är ett par klassiker. Stolar, soffan och trappor funkar bra för att göra mer avancerade övningar. Saknar du tyngder? Använd dig av mjölkpaket, väskor eller annat!

Så länge du håller avståndet till andra så går det såklart bra att jogga och cykla också, men gruppträning och lagsporter får vänta ett tag.

Hitta en ny PT
Känner du för att få en mer strukturerad träning så erbjuder Nike via sin app “Training Club” gratis träningsprogram, träningspass och expertråd från tränare. Vill du komma ner i varv, så avsluta dagen med ett yogapass från Youtube eller meditera (Headspace är en bra app) en stund.

Vill du bli ännu mer motiverad? Tävla mot dina kollegor, till exempel vem som kan stå i plankan längst.